Verdiepen

Hier vind je achtergrondinformatie bij het thema, voedsel voor je spiritualiteit
en tips voor de geloofsopvoeding.

The real ‘Real Deal’

Ineens wordt deze vraag in ons gezin vaak gesteld: “Wanneer krijgen we een nieuwe auto?” Het kan toeval zijn, maar het lijkt wel alsof mijn kinderen gecoördineerd campagne voeren. In ieder geval wordt de oude, betrouwbare Toyota door hen inmiddels saai gevonden. En precies nu kom ik een reclame tegen, voor de GT 86, de nieuwste van alle Toyota"s, een raceauto die af wil rekenen met het saaie imago van het bedrijf.
Ik laat deze reclame niet aan mijn kinderen zien, want volgens mij kan onze huidige auto zeker nog een jaar of vijftien mee. Ze zouden trouwens niet eens in de GT 86 passen, want de achterbank lijkt mij heel krap. Maar graag laat ik hem aan u zien, want het levert wel stof op voor onze bezinning bij het thema, “Als nieuw”.

Truman show

Echt?
Voor het gemak een korte vertaling. De (Engelstalige) reclame begint met een man rijdend in een grijze auto door een grijze animatiewereld. Een stem van boven vraagt, “Voel je de vreugde van het leven?” Waarop dezelfde stem meteen antwoord geeft: “Nee, want hier is geen leven. Er zijn alleen maar pixels en doen alsof.” Dus gaat de man op zoek. Wat hij vindt is de GT 86: “Nou dat is echt”. Eenmaal achter het stuur voelt het alsof hij voor het eerst in zijn leven leeft. De slotscène verwijst impliciet naar de ontknoping van The Truman Show, waarin Truman eindelijk ontsnapt uit de gevangenis van de virtuele wereld. In dit geval biedt de GT 86 de oplossing. De auto breekt door de muren van het 'onechte' bestaan. And once you"ve experienced real, there"s no going back.

Toyota GT 86

Geluk binnen handbereik
Het zou bijna een preek kunnen zijn, nietwaar? We verlangen naar het "echte leven", maar "de wereld" houdt ons gevangen. Hoe steken we over naar echtheid?
Uiteraard wordt deze reclame aangeboden met een knipoog. Toyota weet dat wíj weten dat de "diepe vragen" ironisch bedoeld zijn en dat een nieuwe auto geen sleutel biedt tot een nieuw en definitief beter bestaan. Toch werkt zo"n reclame, omdat het zo"n aantrekkelijk idee blijft, dat als we een nieuwe auto (jas, iPhone etc.) aanschaffen, ons leven een stuk beter zal zijn. Wie weet, misschien is geluk dit keer toch wel binnen handbereik.

Let"s get real
Maar het verlangen is herkenbaar - om in de terminologie van de reclame te blijven - Let"s get real! Een serieus probleem vraagt om een serieuze aanpak. Als je een put moet uitgraven voor water, dan heb je meer nodig dan een eetlepel, want anders ben je dood voordat je je doel bereikt.
En dit, dames en heren (als ik zelf reclame mag maken), is precies de kracht van het christelijk geloof. Hier vinden we een diepgravende gereedschap voor een diepliggend probleem. Een levenloos leven? Het staat nergens beter beschreven dan in Prediker (1,9-10):
Wat geweest is, zal weer zijn.
Wat gebeurd is, zal weer gebeuren:
nieuw is er niets onder de zon.
Er is weleens iets waarvan men zegt: "Kijk, dit is iets nieuws!”
Maar dat is niet zo…


Of verwoordt Genesis 3,19 het beter?
In het zweet zul je werken voor je brood,
tot je terugkeert tot de grond,
waaruit je bent genomen: je bent stof,
en tot stof keer je terug."


Maar daar blijft het niet als je gelooft:
Vanuit mijn beklemming riep ik, "Heer",
en het antwoord van de Heer gaf mij ruimte.
….
De Heer is mijn redder gebleken.
(Psalmen 118,5;14)


verrijzenis

Paasboodschap
In het Nieuwe Testament gaat de deur volledig open naar dat goede bestaan waarnaar we zo vurig verlangen. "Ik ben de opstanding en het leven," zei Jezus. "Wie in Mij gelooft mag dan wel sterven, toch zal hij leven" (Johannes 11,25). Ziehier de boodschap van Pasen.

Nieuw bestaan
Naar mijn idee verkopen we ons geloof vaak onder de prijs. We hebben het liever over gemeenschap, deugden en inspiratie opdoen. Belangrijk allemaal, dat zeker, maar tot een bepaald niveau kun je deze waarden overal vinden. Maar waar elders vind je echt een nieuw bestaan? "Zo is dus iemand die in Christus is, een nieuwe schepping: het oude is voorbij, het nieuwe is er al" (2 Korintiërs 5,17).

Wel ben ik over één ding helemaal met Toyota helemaal eens: Once you"ve experienced real, there"s no going back.

TS

Artikelen in dit thema Als nieuw!

Kapel: steek gratis kaarsje op

Steun Geloven thuis

Ben je een fan/vriendin van Geloven Thuis? Om door te kunnen gaan hebben wij jouw financiële steun hard nodig. Via deze button kun je ons (Adveniat) een bedrag schenken om de site mogelijk te maken. Word jij een vriend uit duizenden? Dankjewel!

Steun Geloven thuis

Gratis nieuwsbrief

Iedere maand leuke tips, knutsels en verhalen onder onze vaste rubrieken! Vul je naam en e-mailadres in en ontvang de gratis nieuwsbrief.

Volg ons op facebook